Online marketing; ga je het zelf doen of toch uitbesteden?

Online marketing; ga je het zelf doen of toch uitbesteden?

Online marketing is tegenwoordig meer een ‘must‘ dan een ‘have’. Zonder dat jij iets doet aan jouw online vindbaarheid van jouw website, loop je al gauw achter op je concurrentie. Daarom is het van belang om goed na te denken hoe je dit precies wilt inzetten. Hierbij maak je dan ook de afweging of je dit zelf wilt doen of dat je je online marketingactiviteiten uitbesteedt. In deze blog zetten wij voor jou alles op een rijtje, zodat je zelf kan beslissen of je zelf gaat beginnen met online marketing of dat je dit gaat uitbesteden.

Online marketing uitbesteden

Online marketing zelf doen

Je kan er voor kiezen om zelf te beginnen aan jouw online marketing. Hierbij moet je wel de afweging maken over bepaalde zaken zoals:

  • Tijd en expertise voor online marketing
  • Het budget dat je beschikbaar hebt
  • Inzicht in je doelgroep

Tijd en expertise voor online marketing

Wanneer je zelf je online marketing wilt gaan regelen, heb je daar wel de tijd voor nodig. Je kan het aantal werkzaamheden zo gek maken als je wilt, maar hoe meer werkzaamheden hoe beter jouw online vindbaarheid wordt.

online marketing uitbesteden

Heb je dus veel tijd over voor werkzaamheden als SEO en SEA en vind je het ook leuk om dit allemaal uit te zoeken? Dan kan je ervoor kiezen om zelf te gaan beginnen met online marketing. Hiernaast is het wel van belang dat je de expertise hebt.

Naast de tijd dat je kwijt bent met de werkzaamheden, heb je ook expertise nodig. Er zijn een hoop werkzaamheden in de digitale marketing die je jezelf kan aanleren door veel tijd te investeren. Alleen je kan niet alles in een keer leren. Daarom is het van belang dat je de nodige expertise hebt. Een veelgemaakte fout is namelijk dat veel ZZP’ers het vak onderschatten. Ze denken dat je het snel onder de knie krijgt, alleen is dit vaak helaas niet het geval waardoor ze in de knoop komen. Wil je dus zelf je online vindbaarheid gaan verbeteren, is het handig dat je de basisbeginselen van SEO en SEA al begrijpt. Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten hoe veel verschil jouw Google positie op een zoekwoord uitmaakt voor jouw doorklikratio (CTR).

Het budget dat je beschikbaar hebt

Je zou denken dat wanneer je zelf je online vindbaarheid verbeterd, dat dat geen geld kost. Dit kan inderdaad kloppen. Je kan met een hoop tijd en expertise best ver komen. Alleen wanneer je wat verder wilt gaan met jouw online vindbaarheid, loop je al snel tegen bepaalde kosten aan. Wil je namelijk dat jouw website megasnel wordt zodat Google jou hoger in de resultaten plaatst, kom je al snel uit bij betaalde plug-ins zoals WP-Rocket. Of wil je bijvoorbeeld de posities van jouw website in de zoekresultaten bijhouden, kom je ook al snel uit bij betaalde programma’s zoals SeRanking. Voor de basis heb je dus geen budget nodig, maar wil je jouw online vindbaarheid echt omhoog krikken heb je ook geld nodig voor bepaalde tools en programma’s.

Inzicht in je doelgroep

Voordat je begint met je online vindbaarheid is het van belang dat je genoeg data hebt. Dit zorgt er namelijk voor dat je weet wat je doelgroep is en hoe je deze moet gaan bereiken. Dit doe je onder andere door Google Analytics en Google Search Console te koppelen aan jouw website. Hierdoor krijg jij inzichtelijk wat voor een gebruikers jouw website heeft. Als je bijvoorbeeld ziet dat je bijna alleen maar gebruikers rond de 50 jaar hebt, weet je dat je je op het gebied van social media moet gaan focussen op Facebook.

Online marketing uitbesteden

Naast zelf je online marketing doen, kan je er ook voor kiezen om dit uit te besteden. Net als bij het zelf uitvoeren van de taken moet je bij het uitbesteden ook rekening houden met bepaalde zaken:

  • Hoe serieus je jouw vindbaarheid wilt nemen
  • Het budget voor jouw online marketing
  • Het kiezen van de geschikte partner

Hoe serieus je jouw vindbaarheid wilt nemen

Wanneer je kiest voor het uitbesteden van jouw online marketing, wordt het meestal erg serieus en professioneel opgepakt. Neem jij jouw online vindbaarheid dus erg serieus en wil je er ook veel tijd aan besteden, dan is het handig om dit uit te besteden aan professionals die hier ervaring en verstand van hebben. Zij weten namelijk precies wat ze doen. En uiteindelijk zijn professionals duur, maar wanneer je veel energie wilt besteden aan online marketing zijn amateurs nog veel duurder.

Het budget voor jouw online marketing

De gemiddelde uitgaven van bedrijven aan online marketing stijgt de afgelopen jaren steeds meer. Onder andere door het coronavirus is het steeds belangrijker geworden om een goede online vindbaarheid te hebben. Wil je desondanks geen of weinig geld uitgeven aan jouw online marketingactiviteiten? Dan is het verstandiger om dit zelf te gaan doen. Dit betekent meestal wel dat het je tijd gaat kosten en tijd kost nou eenmaal geld. De tijd die jij aan online marketing namelijk besteedt (terwijl je er nog niet heel veel van weet) kan je vaak beter besteden aan andere zaken waar je wel verstand van hebt.

Wanneer je wel echt wilt investeren in online marketing en de vindbaarheid van jouw website, is het ook van belang dat je genoeg budget hebt. Aan de andere kant kan je met een heel klein budget vaak ook wel wat doen met je online zichtbaarheid. SEO, social media en SEA is namelijk niet een kwestie van een eenmalige uitvoering, maar dat is een proces wat je moet onderhouden, analyseren en optimaliseren. Door steeds goed te kijken hoe je de meeste kliks en volgers kan kijken en dit vervolgens ook uit te voeren, werk je aan een steeds betere vindbaarheid van jouw website of social media.

Het kiezen van de geschikte partner

Uiteindelijk betaal je een marketingbureau voor de uren die zij er in steken en de expertise die zij hebben. Daarom is het altijd goed om te kijken hoe efficiënt een partner werkt. Binnen de online marketing is alles inzichtelijk te krijgen. Van het aantal bezoekers tot de stijging van de posities van zoekwoorden; alles is in cijfers te zien. Het voordeel hiervan is dat je alles kan monitoren. Kijk daarom ook altijd na een tijd wat de werkzaamheden gedaan hebben met de resultaten en vergelijk het eventueel met andere bureaus. Bekijk ook hoe lang ze bezig zijn geweest met iedere activiteit. Zo kan je uiteindelijk zelf bepalen of je de juiste partner hebt gekozen.

Naast de resultaten is het van belang dat je een partner uitkiest die goed communiceert, alles inzichtelijk heeft en flexibel is. Door deze eisen te combineren, kan jij de ideale partner voor jouw online marketing uitkiezen.

Dus, online marketing uitbesteden of toch zelf doen?

Wat is dus nu uiteindelijk de conclusie? Moet je je online marketingactiviteiten zelf gaan doen of uitbesteden? Het antwoord is heel simpel. Heb je zelf heel veel tijd over en weinig budget, kies er dan voor om zelf de meest basisbeginselen van de online marketing te leren. Mocht je echt wat gaan willen doen met je online zichtbaarheid, kom je al snel uit bij het uitbesteden van je online marketingactiviteiten. Het is hier wel van belang dat je de geschikte partner uitkiest voor deze activiteiten.

Mocht je na het lezen van deze blog ervan overtuigd zijn om online marketing te willen uitbesteden? Bij Ictoria helpen wij jou met alles wat betrekking heeft met jouw online activiteiten. Van social media of een marketing-/communicatieplan tot SEO en SEA voor jouw website! Heb je zelf niet zo veel budget? Dat is geen probleem! Wij bieden voor iedere klant een gepaste oplossing. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan nu contact met ons op of vraag een offerte aan zodat wij jou zo goed mogelijk kunnen helpen met het opzetten van jouw online marketing!

Ictoria USP's
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

Skip to content