Ondernemen in een rolstoel; hoe gaat dat?

Nadia van den Heuvel startte met ondernemen zo’n twee jaar geleden. Ondernemers in een rolstoel, daarvan zijn er niet zoveel. Dat is volgens haar blog soms voor de gehele omgeving even wennen.

Vaak wordt mij gevraagd: “Wie heeft binnen je team er nu een afstand tot de arbeidsmarkt?” Daar kan ik heel kort over zijn: niemand! Want als er sprake is van de juiste setting valt deze helemaal weg. Het gaat met ondernemen allemaal om het creëren van de meest optimale werkcombinatie. Een mooi voorbeeld zijn onze Janne en Koen. Janne maakt prachtige grafische afbeeldingen die onze Koen versterkt met de juiste Facebookadvertentie. Die samenwerking zorgt voor geweldige resultaten.

Drempels van het ondernemen

Maar welke drempels kom je tegen als beginnende rollende ondernemer? In de wereld waarin ik beweeg zijn er niet zoveel. Er zijn geen voetbalplaatjes van ondernemers in een rolstoel die je kunt sparen en een poster van Annemarie de Vries-Postma is ook niet te koop bij de lokale speelgoedwinkel of supermarkt. Terwijl zij een groot voorbeeld voor mij is. In 2006 leerde ik haar kennen, omdat ik meedeed met een televisieprogramma. Zij  heeft mijn eigenwijze ondernemende weg publiekelijk gesteund, waar ik haar tot op de dag van vandaag dankbaar voor ben.

Toen ik opgroeide was de uitdaging niet zozeer het beperkt zijn, maar de beperkte wijze van onderwijs. Men ging er in die tijd gewoon van uit dat je, als je een aangeboren handicap had , kauwgum ging inpakken bij de sociale werkvoorziening. Nou, ik kan je vertellen: dat zat er voor mij niet in, want ik heb echt de motoriek van een dood paard. Excuses aan alle dode paarden onder ons.

Twee jaar geleden begon ik met ondernemen. Inmiddels heb ik twee jaar mijn eigen onderneming genaamd Ictoria. Daarmee verzorg ik professionele grafische vormgeving, webdesign en marketingondersteuning, samen met mensen met een fysieke en mentale uitdaging.

Ondernemen in een rolstoel, hoe gaat dat?

“Mag jij zomaar weg van je baas?”

Voor de buitenwereld is mijn werk als rollende ondernemer af en toe even wennen. Samen met mijn collega Yirka was ik een tijd terug op een evenement voor ondernemers in een gebouw met een enorme trap naar de zaal waar een lezing werd gehouden. Dankzij de aanwijzing van iemand uit ons netwerk werden we verwezen naar de lift en kwamen we toch waar we wezen moesten.

Toen de middag op zijn einde liep raakte ik in een geanimeerd gesprek met een collega-ondernemer. Het gesprek bood kansen om verbindingen te leggen en zo nog meer mensen met een handicap aan het werk te helpen.

Opeens werden we ruw onderbroken door één van de organisatoren die de locatie beschikbaar had gesteld. Ik werd gesommeerd mee te gaan naar de lift. Toen ik aangaf dat ik nog in gesprek was zei de desbetreffende dame: “Ja, dit moet nu toch echt want de lift mag je alleen onder begeleiding gebruikt worden.” Ik gaf mijn kaartje aan de persoon waarmee ik in gesprek was en maakte excuses voor het onbeleefd onderbreken van ons onderhoud.

Mijn collega en ik werden letterlijk de lift in gejaagd. In de liftcabine begon de desbetreffende dame ineens een gesprekje. Over dat ze heel ruimdenkend was en dat ze de medemens centraal stelde. Zo’n typisch ‘ik-ben-goed-en-kom-in-de-hemel’ praatje. Vervolgens vroeg mevrouw: “Mochten jullie zomaar een dagje weg van de baas?” Mijn collegaatje vertrouwde haar oren niet en vroeg: “Wat zegt u?” Waarop de vrouw in kwestie haar vraag herhaalde.

Nu geloof ik niet in het begrip baas, dus ik zou dit anders nooit hebben gezegd, maar voor deze mevrouw maakte ik graag een uitzondering: “Ik bén de baas”, zei ik droog.

Als het gezicht van mevrouw in geld uit te drukken was, zou ik meer jaaromzet hebben dan een grote multinational.

Beeld verbeteren

Om het beeld van mensen met een uitdaging te verbeteren hebben wij een prachtige campagne gestart om mijn hardwerkende collega’s in het zonnetje te zetten. Deze is te volgen op de sociale kanalen van Ictoria. Via mijn eigen profiel geef ik dan wat extra informatie over de speciale verbinding met “ons” Ictoria en onze Ictorianen.

Het is zeker de moeite van het lezen waard, want het zijn echte mensen met echte verhalen die impact maken. Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden bij ons? Neem dan nu een kijkje bij onze diensten! (Een deel van deze blog is eerder geplaatst op www.wijrollen.nl)

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

Ictoria: waarom kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen? 

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?  Maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel...

De 5 social media trends van 2024: waar moet je rekening mee houden?

Social media is er altijd en overal. Je kunt er...

Ictoria gaat de duurzame verbinding aan in ‘s-Hertogenbosch

Een hartverwarmende aftrap Ictoria blikt met trots terug op een...

Nieuwsbrief


Ga naar de inhoud