10 SEO tips voor een hogere positie in Google! [2021]

Google verandert steeds haar SEO regels waardoor je als bedrijf steeds up-to-date moet blijven. Om deze rede lees je in deze blog 10 SEO tips zodat jij een hogere rankingpositie kan bereiken in Google. SEO is namelijk niet een kwestie van een eenmalige uitvoering. Wanneer je namelijk een mooie positie op een bepaald zoekwoord hebt bereikt, heb je er niks aan als je gelijk weer vele posities zakt. Een belangrijke werkzaamheid tijdens het monitoren is het bijhouden van de SEO regels van Google. Deze 10 SEO tips zullen jou helpen bij een betere SEO!

Inhoudsopgave

1. SEO tips; schrijf lange en informatieve teksten

Als allereerste SEO tip is het belangrijk dat je lange en informatieve teksten schrijft. Je schrijft namelijk voor een bepaalde doelgroep die op zoek is naar informatie. Dit hoeft niet alleen te gelden voor als je een blog schrijft, maar dat kan ook gelden voor landingspagina’s. Uiteindelijk is iedereen op het internet geïnteresseerd in iets. Als het gaat om blogs, is het in ieder geval belangrijk om vooral heel veel informatie te geven en grote stukken tekst te schrijven. Lange berichten van meer dan 3000 woorden kregen namelijk gemiddeld 3x zo veel verkeer dan berichten korter dan 3000 woorden. Dat bleek uit een onderzoek van SEMrush.

2. Koppel Google Analytics aan jouw website

Om inzichtelijk te krijgen voor wie je een tekst moet gaan schrijven en wat voor een mensen dat zijn, is het van belang dat je Google Analytics gekoppeld hebt aan jouw website. Google Analytics meet namelijk ieder gedrag van de bezoekers van jouw website. Door dit steeds bij te houden en te monitoren, weet jij wie er op jouw website komt. Hoe specifieker dit is, hoe beter jij jouw SEO kan doen. Het belangrijkste bij SEO is namelijk dat je jouw teksten laat aansluiten bij jouw doelgroep. Hoe beter jij dit doet, hoe beter jouw SEO.

3. Koppel Google Search Console aan jouw website

Google Analytics is de meest basis tool om jouw doelgroep inzichtelijk te krijgen. Wat veel bedrijven momenteel nog missen, is een koppeling met Google Search Console terwijl dit erg belangrijk is. Via Google Search Console kan jij namelijk veel meer extra informatie verkrijgen dat kan helpen met jouw SEO. Je kan in deze tool namelijk zien op welke zoekwoorden jouw websitebezoekers zijn binnengekomen en hoe vaak jij vertoond bent. Daarnaast kan je de Click Through Ratio (CTR) meten waarmee jij kan zien hoe veel procent van jouw bezoekers doorklikken. Ook voor veel website technische fouten kan je bij Google Search Console terecht. Door website technische fouten te herstellen zorg jij ook voor een betere SEO, dubbele winst dus. Voor een goede basis van jouw SEO kan Google Search Console niet ontbreken.

4. Meld je aan bij Google My Business

Deze SEO tip is vooral bedoeld voor mensen die zoeken op jouw bedrijfsnaam. Wanneer mensen namelijk op jouw bedrijfsnaam zoeken, kunnen ze jouw bedrijf niet altijd even snel vinden. Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld grote concurrentie hebt en er andere bedrijven zijn die op jouw naam adverteren. Dit kan ook komen doordat een ander SEO resultaat hoger staat in de zoekresultaten. Je wilt in ieder geval altijd zo goed mogelijk gevonden worden op je bedrijfsnaam en daarvoor kan je je aanmelden bij Google My Business. Je kan daar een bedrijfsvermelding aanmaken waardoor je uiteindelijk zichtbaar wordt voor jouw potentiële klanten. Je kan zelfs je openingstijden en kantooradres opgeven zodat klanten jou nog makkelijker kunnen bereiken.

SEO Tips voor een hogere positie in Google

Naast een normale vermelding op Google My Business kan je er nog een andere hoop dingen mee die handig zijn. Zo kan je zelfs een vermelding krijgen op jouw interessante zoekwoorden. Wanneer jij jouw zoekwoord netjes (!) verwerkt in jouw Google My Business kan je ook nog eens scoren op bepaalde zoekwoorden in Google wat dubbel helpt bij jouw SEO.

SEO Tips voor een hogere positie in Google

Weet je niet zo goed hoe je alle Google tools koppelt aan jouw website? Geen probleem! Wij helpen jou graag door middel van een SEO Beginnerspakket. Daarnaast maken wij voor jou dé perfecte basis voor jouw SEO!

5. Gebruik zoekwoorden in je slug

De volgende twee SEO tips hebben betrekking tot het gebruik van zoekwoorden. Het is namelijk niet alleen belangrijk om zoekwoorden te gebruiken in je tekst, maar ook in je slug. Je slug is een stukje uit de URL wat na jouw websitenaam komt. Om het wat duidelijker uit te leggen, heb ik hier een voorbeeld. Stel je neemt de webpagina https://ictoria.nl/communicatie-ondersteuning/ . Deze URL bestaat uit twee delen, namelijk: de website en de pagina waar je je momenteel op bevindt. Dat tweede deel noemen we de slug. De slug van deze webpagina is dus communicatie-ondersteuning. Kijkend naar deze SEO tip is het van belang dat je je slug niet te lang maakt en dat je je zoekwoord erin verwerkt. Deze blog gaat namelijk over communicatie ondersteuning wat overigens ook het zoekwoord is waar op gefocust wordt. Gebruik dus je zoekwoord in je slug!

6. Gebruik zoekwoorden in je titel voor SEO

Naast je zoekwoorden gebruiken voor je slug, is het ook van belang dat je deze goed verwerkt in je titel. Veel mensen doen dit al, maar ook veel vergeten dat het ook nog eens van belang is dat je het zoekwoord zo veel mogelijk vooraan in de titel plaatst. Dit helpt namelijk voor een betere SEO. Naast je zoekwoord gebruiken is er nog een andere factor die belangrijk is. Je moet er namelijk voor zorgen dat je lange titels schrijft van ongeveer 14 woorden. Uit een onderzoek bleek namelijk dat artikels met lange titels (14+ woorden) gemiddeld 2x zo veel verkeer, 5x zo veel backlinks en 2x zo veel shares kreeg dan artikelen met korte titels (7-10 woorden). Zorg dus voor een lange titel met het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan.

7. Site-vitaliteit als een van de SEO tips

Ja, je leest het goed. Site-vitaliteit dat te maken heeft met jouw SEO. Google heeft vorig jaar aangekondigd dat vanaf 2021 site-vitaliteit meegenomen wordt als een officiële rankingfactor. Dit betekent dat je hier met je SEO werkzaamheden rekening mee moet houden. Wanneer je met je SEO geen rekening houdt, zal Google je hiervoor strafpunten geven. Site-vitaliteit is voor veel mensen nogal een onbekend begrip. Simpel gezegd houdt het in wat de gebruikerservaring is van de website. Google meet dit aan de hand van 3 verschillende onderdelen:

1. LCP

LCP, oftewel Largest Contentful Paint. Dit gaat om de laadsnelheid van de pagina. Het gaat hier echter niet om de gehele pagina, maar alleen om het grootste gedeelte. Een voorbeeld hiervan is dat het grootste deel van de content al geladen is, behalve een bepaalde afbeelding. Een goede LCP is ongeveer 2,5 seconde of sneller. Langer dan 2,5 seconden zal Google jou dus hoogstwaarschijnlijk SEO strafpunten gaan geven!

2. FID

FID staat voor First Input Delay. First Input Delay meet de tijd die het kost tot wanneer een bepaalde pagina interactief wordt. Een pagina heeft een goede FID als deze onder de 100ms ligt.

3. CLS

Het laatste onderdeel van website vitaliteit is Cumulative Layout Shift. Dit onderdeel meet het aantal onverwachte wijzigingen in de layout. Voorbeelden hiervan kunnen zijn dat opeens tijdens het lezen de tekst naar boven verschuift, omdat er nog een afbeelding geladen wordt.

Er zijn verschillende manieren om jouw website-vitaliteit te meten. De meest bekende manier is om gebruik te maken van Google Search Console. Hier kan je naast je SEO werkzaamheden meten, ook je website vitaliteit meten.

SEO Tips voor een hogere positie in Google

Je kan hier eenvoudig zien welke URL’s niet goed werken en met welke rede. Zo kan je via Google Search Console jouw website vitaliteit optimaliseren en zorg je voor een betere SEO. De website vitaliteit is een best technisch verhaal. Soms kiezen bedrijven ervoor om bepaalde werkzaamheden uit te besteden. Ben jij op zoek naar hulp bij website vitaliteit? Bekijk dan onze mogelijkheden van SEO.

8. Maak gebruik van interne links

Tijdens het schrijven van teksten of blogs, is het van belang dat er gebruik wordt gemaakt van interne links. Interne linking zorgt namelijk voor een betere SEO. Daarnaast zorgt het ervoor dat jij bezoekers de mogelijkheid geeft om door te klikken op de website. Hierdoor kan jij bezoekers op je website beter informeren over jouw diensten en waar jij voor staat. Een interne link kan je herkennen aan een woord in een andere kleur. Als je hierop klikt kom je op een andere pagina van dezelfde website.

9. Maak gebruik van externe links

Naast interne links heb je ook nog externe links. Het verschil hiertussen is dat externe links niet linken naar een pagina binnen jouw website. Wanneer je namelijk hierop klikt, kom je terecht op een compleet andere website. Aan de ene kant kan externe links ook gezien worden als negatief. Dit is zo, omdat je je bezoekers kwijt raakt aan een andere website wanneer ze op die link klikken. Aan de andere kant helpt het wel met jouw SEO. Google plaatst jouw namelijk hoog in de zoekresultaten als jij heel erg informatief bent en daarom zijn externe links erg belangrijk. Doordat veel websites bang zijn om bezoekers te verliezen, is het juist een kans om een betere SEO positie te behalen.

10. Laatste van de SEO tips; voeg afbeeldingen toe

Als laatste van alle SEO tips is het belangrijk om afbeeldingen toe te voegen aan jouw teksten. Afbeeldingen zorgen er namelijk voor dat je iets visueel maakt voor de bezoeker. Dit is ook de rede dat Google jou hoger zal plaatsen als je veel gebruik maakt van afbeeldingen. Je bent namelijk een stuk meer informatief dan een tekst dat geen afbeeldingen gebruikt. Daarnaast is het van belang dat de afbeelding van toegevoegde waarde is. Wanneer dit zo is kan je deze namelijk een toepasselijke alt-tekst geven. Een alt-tekst zorgt ervoor dat je jouw afbeelding een tekst geeft die gecommuniceerd wordt met de zoekmachine. Dit draagt dus bij aan jouw SEO. Een alt-tekst met de juiste zoekwoorden die aansluiten bij de afbeelding, zorgt voor een betere SEO positie.

Alle SEO tips toepassen op jouw website

Nu je alle 10 SEO tips gelezen hebt, is het tijd om deze toe te passen. Naast deze tips zijn er nog oneindig veel mogelijkheden om jouw SEO te verbeteren. Mocht je na het lezen van deze blog nog met de vraag zitten of je SEO zelf moet doen of uitbesteden? Dan hebben wij hier voor jou nog een interessante blog die deze vraag gaat beantwoorden. Ben je overtuigd dat je SEO wilt uitbesteden? Bekijk dan eens onze mogelijkheden van SEO bij Ictoria. Wij helpen jou graag en denken graag met je mee!

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

Ictoria: waarom kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen? 

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?  Maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel...

De 5 social media trends van 2024: waar moet je rekening mee houden?

Social media is er altijd en overal. Je kunt er...

Ictoria gaat de duurzame verbinding aan in ‘s-Hertogenbosch

Een hartverwarmende aftrap Ictoria blikt met trots terug op een...

Nieuwsbrief


Ga naar de inhoud