Meisje met een missie

Ik kan mij nog goed herinneren dat toen ik twaalf was, ik niet in aanmerking kwam voor het doen van de Cito toets. Maar dat men het belangrijk vond om vast te kijken bij welk werkbedrijf of dagbesteding ik met mijn uitdaging dan wel niet terecht zou moeten komen. Ik hoor mezelf nog zeggen tegen de persoon door wie ik geauditeerd werd: ‘Ik wil best kauwgom inpakken als u dan iemand vindt die ze op wil eten’. (Voor de mensen die mij niet kennen: ik heb ontzettend slechte motoriek.) Meneer zag de lol er wel van in maar nog niet het potentieel.

Die avond besloot ik dat ik er alles aan zou doen om zo zelfstandig mogelijk het leven in te kunnen, de arbeidsmarkt te bestormen en iets fundamenteels te veranderen als ik maar enigszins de kans zou krijgen.

Dat fundamenteel anders doen gebeurde op de dag dat Ictoria.nl werd geboren. Ictoria.nl is ontstaan uit goeie bedoelingen en de wil om iets te veranderen. Maar haar kennis en kunde ontwikkelde zich door de jaren heen.

Moreel Dilemma

Waar andere mensen boeken lezen over Steve Jobs (die van Apple) werd ik na enkele jaren geïnspireerd door Edwin Teljeur. Ja, de Edwin van onder andere MEO, De Oude Keuken, City Deal en nu zelfs betrokken bij de Ignite Awards.

Toen ik Edwin onlangs persoonlijk tegenkwam bij het evenement van ohmygood, legde ik hem een voor mij moreel dilemma voor. Welke kandidaat sluit je in, en welke sluit je uit als je maar budget hebt voor een? Waar andere daarop zouden antwoorden “maak een keuze.” was Edwin de enige die tegen mij zei: “Maak geen keuze, maar omzet. Dan hoef je niet te kiezen.”

Ictoria.nl & De Oude Keuken

De dag dat wij een akkoord kregen van Edwin Teljeur en Marijt Regts (je weet wel: de voormalige duizendpoot van code sociale ondernemingen) op het voorstel en dat we aan de slag mochten voor De Oude Keuken was voor mij heel bijzonder. Het voelde voor mij als mens, maar ook als ondernemer alsof ik voor het eerst gekozen werd bij gym. Zij onderschrijven daarmee indirect dat sociale dienstverlening niet alleen maar goed genoeg is, maar gewoon van goede kwaliteit. En dat je als sociale keten ook je inkoopbeleid sociaal kan onderstrepen. Je kunt wel wachten tot iemand anders het voor je oplost, maar de regie ligt altijd bij jezelf.

Ik wil het hele team van De Oude Keuken bedanken voor deze herkenning en erkenning en het aanwakkeren van de wil om als mens en als onderneming te blijven groeien in de meest complete zin van het woord.

Ben je ook op zoek naar een bedrijf waarmee je samen jouw brandig kunt (door)ontwikkelen? Dan moet je bij Ictoria.nl zijn!

Skip to content