Hoe kan mijn bedrijf profiteren van intranet en/of extranet?

Hoe kan mijn bedrijf profiteren van intranet en/of extranet?

Goede communicatie is een belangrijk onderdeel van het succes binnen een bedrijf. Het gebruik van een intranet en/of een extranet kan hierbij helpen. In dit blog vertelt Myrthe Huisman je meer over wat deze twee dingen inhouden en waarom het handig is om van deze tools gebruik te maken. 

De voordelen van Intranet en Extranet

Wat is een intranet?

Een intranet is een online communicatiesysteem dat alleen gebruikt kan worden door medewerkers binnen een bedrijf. Je kan het zien als een privé netwerk waar je alleen toegang tot krijgt door in te loggen. Veel bedrijven maken hier gebruik van om bijvoorbeeld een intern mailsysteem vorm te geven.

Maar waar kan je het nog meer voor gebruiken? Een intranet is een handige plek om informatie, tools, programma’s en e-learnings op een makkelijke manier vorm te geven. Het voornaamste doel van een intranet is om de medewerkers goede mogelijkheden te geven om informatie uit te wisselen en op een makkelijke manier met elkaar te communiceren.

Intranet kan voor een bedrijf verschillende voordelen hebben.

  • Het gebruik van een intranet zorgt voor betere communicatie binnen een organisatie. Stel een bedrijf heeft meerdere vestigingen, dan kan er doormiddel van een intranet simpel gecommuniceerd worden tussen de verschillende locaties. Dit verbetert de productiviteit van de medewerkers.
  • Op een intranet kan alle informatie geplaatst worden waardoor iedereen er makkelijk en snel bij kan. Hierdoor daalt het aantal overbodige vragen en mailtjes wat weer veel tijd kan besparen

Wat is een extranet?

Een extranet is een plek waar naast medewerkers ook klanten, leveranciers en partners informatie vinden over een bedrijf. Een extranet komt redelijk overeen met een intranet maar het grootste verschil is dus dat er naast medewerkers ook andere partijen toegang tot hebben.

Het hebben van een extranet heeft verschillende voordelen:

  • Door het hebben van een extranet wordt de band tussen leveranciers, klanten en andere partijen versterkt omdat het de communicatie verbetert en er op een efficiëntere manier gewerkt kan worden.
  • Een extranet zorgt voor een makkelijke manier van communiceren en hierdoor kan je meer feedback ontvangen wat er weer voor zorgt dat er verbetering binnen het bedrijf kan worden uitgevoerd.
  • Het hebben van een extranet zorgt ervoor dat alle informatie die nodig is gedeeld kan worden met de partijen buiten het bedrijf. Dit zorgt voor meer betrokkenheid van die externe partijen.

Wat is het verschil tussen intranet en extranet?

De twee hebben behoorlijk wat overeenkomsten maar toch hebben ze beide een ander doel. Het grootste verschil zit voornamelijk in het feit dat een intranet alleen toegankelijk is voor de personen binnen een bedrijf waarbij een extranet zich voornamelijk richt op het verstrekken van informatie en het communiceren met/aan partijen buiten het bedrijf.

Hopelijk heb je na het lezen van dit blog wat meer duidelijkheid gekregen over wat een intranet en een extranet nou precies is en wat het inhoudt. Wil je meer weten en heb je vragen of wil je meer weten? Aarzel niet en neem contact op met onze afdeling webdesign en we helpen je graag verder. 

Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

Skip to content