Communicatie ondersteuning voor jouw bedrijf? Wij kunnen jou helpen!

Communicatie ondersteuning voor jouw bedrijf? Wij kunnen jou helpen!

Altijd al willen weten wie er achter alle communicatie werkzaamheden schuilen? In deze blog lees jij meer informatie over het Marketing & Communicatie team van Ictoria. Ze doen een boekje open over hoe zij hier terecht zijn gekomen en geven een inzicht in wat zij precies doen. Wil je daarnaast meer weten over hoe Facebook-advertenties werken, wat SEO en SEA is en het ZBMO-model? Lees deze blog dan vooral verder!

Communicatie Team

Communicatie specialist Frank

Ik ben Frank en ik ben de communicatie specialist van Ictoria. Na een aantal jaren gewerkt te hebben in de journalistiek ben ik nu al een tijd groeiende in het vakgebied van communicatie. Voor mij is communicatie de kunst van een goed verhaal vertellen. Een die duidelijk is, kan boeien en vooral blijft hangen. Bij Ictoria hebben wij ons gespecialiseerd in grafisch-visuele communicatie. Wij verzorgen inspirerende teksten, fraaie vormgeving en heldere websites.

Stel: je hebt een mooie onderneming en je wilt hier iets over vertellen. Dit kan via een folder, social-media post of het maken van een website. Maar waar begin je? Alles begint met een goed communicatieplan. Wie wil je op de hoogte brengen van je diensten? Wil je mensen informeren of overtuigen? Gebruik je hiervoor je website of toch social media? En komt alles wel goed aan? Dat zijn een hoop vragen en ik help je graag op weg.

Frank marketing

Het ZBMO-model

Tijd voor wat theorie. Om alles goed op een rijtje te krijgen haal ik het liefste een klassiek schema uit de kast: het ZBMO-model. Dit wordt binnen de communicatie gezien als hét basismodel. Hieronder is dit model te zien:

communicatie

Het model bestaat uit vier onderdelen:

  • Zender: persoon of organisatie die een boodschap wil overdragen (Wie ben jij?)
  • Boodschap: de informatie die de zender wil uitzenden (Wat wil jij vertellen?)
  • Medium: het middel dat de boodschap kan transporteren (Welk middel ga je hiervoor gebruiken?)
  • Ontvanger: de persoon of doelgroep die de boodschap moet te ontvangen (Voor wie is de boodschap bedoelt?)

Ziet er mooi simpel uit hè? In een ideale situatie komt alles goed aan, maar helaas bestaat er zoiets als ‘ruis op de lijn’.

communicatieplan

Soms is de ontvanger niet in staat om de boodschap te begrijpen of dat de zender zijn gedachten niet goed onder woorden kan brengen. Communicatiespecialisten proberen de kans op ruis te verkleinen zodat jouw boodschap wél goed aankomt.

Plan voor communicatie

Was dit allemaal te technisch? Geen nood. Met het ZBMO-model in het achterhoofd stel ik voor jou een plan op en verzorg ik de juiste content. Ik zorg voor de juiste blogteksten, authentieke social media posts en brief onze vormgevers om leuke originele afbeeldingen te maken. Daarbij hou ik rekening met wie jij bent en wie je wil zijn als onderneming.

Marketing & Communicatie medewerker Koen

Laat ik mijzelf maar eerst even voorstellen. Ik ben Koen en ik werk bij Ictoria als Marketing & Communicatie medewerker. In september ben ik met Herbert en Nadia in gesprek gegaan over deze functie. Na een fijn gesprek ging ik met volle moed naar huis en hoopte ik dat ik snel gebeld werd om de gelukkige persoon te zijn voor deze baan. Een week later werd ik gebeld, omdat ik gekozen was voor deze functie. Op dat moment sprong ik natuurlijk een gat in de lucht. Mijn eerste echte baan; hoe spannend!

Nu acht maanden later zit ik bij Ictoria goed op mijn plek. Momenteel hou ik mij voornamelijk bezig met het onderhouden van onze eigen social media-accounts. Daarnaast doe ik social media optimaliseren en onderhouden voor allerlei verschillende klanten. Waarmee help ik onze klanten?

Koen marketing
  • Facebook, LinkedIn en Instagram advertenties
  • Online zichtbaarheid op social media platforms
  • Inplannen van berichten
  • Bedenken en maken van content
  • Blogs schrijven

Hoe werken Facebook-advertenties?

Facebook is heel erg uitgebreid en kent ongekend veel verschillende mogelijkheden. Daarom gaan we ons nu alleen even lichtelijk verdiepen in Facebook-advertenties. Een goede definitie van Facebook-advertenties is dat het berichten zijn die je adverteert. Dit zorgt ervoor dat een grotere doelgroep die jou nog niet volgt, ziet wat je verkoopt of te vertellen hebt. Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn bij het maken van een advertentie:

  • Mooi grafisch opgemaakte afbeelding
  • Richt je tot je doelgroep

Je doelgroep kan te maken hebben met:

  • Leeftijd
  • Welke regio van het land
  • Interesses

Doelgroep bepalen

De doelgroep bepalen doe je met behulp van een onderzoek. Wanneer dit onderzoek gedaan is, weet je precies wie jouw doelgroep is. Vervolgens kan je alles gaan invullen op Facebook Analytics en is de doelgroep aangemaakt.

Als allerlaatste hoef je alleen nog maar het gewenste advertentiebudget en bereik in te vullen. De hoogte van het advertentiebudget en bereik hangt volledig af van wat jij wilt. Het kan ook zijn dat je verschillende budgetten hebt voor verschillende advertenties. Dit kan te maken hebben met waar jij de nadruk op wilt leggen. Als je namelijk een advertentie hebt waarmee jij denkt veel winst op te behalen, dan kan je de keuze maken om er meer geld aan te besteden. Hoe je erachter komt welke advertentie goed werkt, kan je opmaken uit al jouw historische data. Hoe meer data, hoe efficiënter je jouw advertenties kan maken!

SEO-specialist Stijn

Ik ben Stijn en ik ben het derde lid van het communicatieteam. Ik ben niet alleen het kortst zittende teamlid, maar ook de jongste. Met mijn 20 jaar en al enige ervaring in de online marketing probeer ik nog meer vernieuwing aan het team toe te voegen en onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Met een berichtje via LinkedIn ben ik in contact gekomen met Ictoria. Na een aantal goede gesprekken besloot ik om mij aan te sluiten bij dit geweldige en gezellige team.

Momenteel voer ik SEO en SEA werkzaamheden met heel veel plezier uit voor klanten en Ictoria zelf. Ik doe altijd mijn uiterste best om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten en de klant naar een volgend niveau te tillen in de marketingwereld!

Stijn marketing

Wat doe je met SEO?

De werkzaamheden die uitgevoerd worden, kunnen dus onderscheden worden tussen SEO en SEA. Bij SEO, oftewel Search Engine Optimization, wordt er gekeken naar welke organische kansen er bij een klant zijn. Samen wordt er gekeken wat de behoeften van de klant zijn en op basis daarvan en de kansen wordt er maandelijks een planning gemaakt met wat de werkzaamheden zullen zijn.

Op het eind van iedere maand kan er teruggekeken worden wat de effecten hiervan zijn geweest en zo kan de tactiek weer worden aangepast. Door veel SEO-technieken toe te passen zorgen we ervoor dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten belandt. Dit gaat ervoor zorgen dat jouw doelgroep jouw bedrijf makkelijker op het internet kan vinden.

Wat doe je met SEA?

Naast organische zoekresultaten zijn er ook betaalde zoekresultaten (SEA). Om dit zo efficiënt mogelijk te doen en goed aan te laten sluiten op jouw doelgroep kan je dit bij ons uitbesteden. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die geld pompen in hun advertentiebudget, maar geen idee hebben wat ze doen waardoor ze uiteindelijk veel te veel betalen voor een laag rendement.

Bij onze SEA diensten bespreken we ook hier maandelijks de resultaten van de advertenties en stemmen we met de klant af waar prioriteiten liggen. Zo kunnen we efficiënte advertenties maken die perfect aansluiten op jouw doelgroep.

SEO en SEA bij Ictoria

Bij Ictoria maken we binnen SEO en SEA ook nog onderscheid tussen bedrijven die nog helemaal niks hiermee te maken hebben gehad. Voor deze bedrijven bieden we speciale starterpakketten aan waardoor de basis van jouw SEO en SEA goed staat! Echter is SEO en SEA niet een kwestie van een eenmalige uitvoering. Daarom wordt altijd aanbevolen om aan maandelijkse marketing te doen zodat alles goed onderhouden wordt en je jouw doelgroep beter kan bereiken!

Marketing & Communicatie bij Ictoria

Wil jij na het lezen van deze blog jouw Facebook advertenties uitbesteden? Of wil jij nou juist iets meer doen aan SEO of SEA? Of toch een perfect uitgewerkt communicatieplan? Neem dan gerust contact met ons op! Wij kijken samen met jou naar wat de mogelijkheden en groeikansen zijn om het maximale uit jouw website te halen. Met persoonlijk advies en expertise van het bovenstaande team helpen wij jou graag. Vraag nu dus een offerte aan of bekijk alle mogelijkheden!

Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

Skip to content