[VIDEO] 3 trends voor sociale media gebruik in 2021

2021 staat alweer bijna voor de deur. Voor het nieuwe jaar zijn er opvallende nieuwe trends voor de sociale media. Een aantal hiervan ga ik samen met jullie even doornemen. Bekijk nu onderstaande video of lees de tekst rustig door.

Ten eerste het coronavirus; zoals voorspeld wordt corona de grote hype van 2021 met een aantal extra’s; ‘’dingetjes’’ die de sociale media-wereld toch gaan veranderen. Ten tweede het gebruik van memes. Memes zijn grappige plaatjes met een tekst erbij. Het laatste onderdeel waar we het over gaan hebben is fake news. Dit is altijd al een groot probleem geweest in de wereld; je ziet iets online staan maar is het echt?

Het coronavirus

Hoe het coronavirus de wereld van sociale media beïnvloed. De ontwikkelingen van het virus worden gedeeld via sociale media. Vooral op Twitter en Facebook worden de ontwikkelingen op de voet gevolgd. Hierbij zijn de onderwerpen o.a. besmettingen, ontwikkelingen, vaccin, landen, waar is het virus nou precies actief en de maatregelen in Nederland.

In marketingtermen heb je de beroemde 4P’s (prijs, plaats, product en promotie) maar in de coronatijd zijn er vier nieuwe woorden bedacht die belangrijk zijn om de mens te laten beïnvloeden dat we met z’n allen afstand moeten houden. De 4C’s: community, contactless, cleanliness en compassion. Dit zijn hashtags zodat iedereen ze kan gebruiken waardoor ze ook bekender worden.

Memes

Memes zijn vooral bekend onder de jongeren. Het is een afbeelding die iedereen wel kent waaraan een een leuke of grappige tekst is toegevoegd. Hierdoor zijn mensen vaker geïnteresseerd om verder te klikken of te kijken.

Memes worden ook steeds vaker gebruikt voor Marketing doeleinden. In het komende jaar wordt er een stijging van het aantal geposte memes verwacht van maar liefst 55%!

Voor de mensen die geen idee hebben wat een meme nou precies is, staat hieronder een voorbeeld. Zoals je ziet is het een grappig plaatje met een leuke tekst erbij, in dit geval een grapje bedoeld voor marketing doeleinden.

Meme marketing

Fake news

Een van de grootste problemen in de wereld van sociale media is fake news. Het is moeilijk om dit te bestrijden.

Hier een paar tips hoe je kan ontdekken of het nieuws nou echt of nep is.

  • Controleer de bron. De bron is misschien wel het belangrijkste aspect van een nieuwsartikel. Want waar komt het vandaan? Websites zoals NPO, Gelderlander, Telegraaf en Volkskrant zijn goede voorbeelden van betrouwbare bronnen.
  • Als je dit gecontroleerd hebt kan je even kijken of het artikel wel logisch is

Aan het artikel hieronder kan je eigenlijk al zien dat het fake news is. Toch trappen mensen erin en wordt het verspreid over Nederland.

Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!

fake news de speld

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

Ignite Awards in gesprek met: Ictoria

Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met...

3 stappen om jouw bedrijf voor te bereiden op CSRD

Bij Ictoria vinden is het rapporteren van onze sociale impact...

Sitdown Café gelanceerd op festival Amsterdam Open Air

Op 1 juni is tijdens het festival Amsterdam Open Air...

Nieuwsbrief


Ga naar de inhoud