Social Media Trends 2022
Wat een jaar is 2021 geweest op het gebied van social media. Door het vele thuis zijn en werken zijn er ontwikkelingen en innovaties ontstaan. De onlinewereld is erg aan het groeien zoals nooit tevoren. Marketeers kunnen social media niet meer weg denken uit de marketingstrategieën. Om goed voorbereid te zijn in 2022 zijn hier 6 tips waar jij jouw social media op zijn kop kan zetten.
Inhoudsopgave
1. Voice Content
In het afgelopen jaar is het je vast niet ontgaan; voice content is razendsnel opgekomen. Podcasts zijn hiervan een voorbeeld. In populaire apps zoals TikTok, Instagram en Spotify zien we steeds meer voice content.
2. Less is more
In 2020 en 2021 hebben mensen veel meer tijd besteed op social media, maar minder tijd aan hun persoonlijke berichten. De kans dat jouw volgers langs je bericht scrollen is groot. We moeten eraan geloven; minder tekst en meer beeld is in de afgelopen jaren al een trend en dit neemt alleen maar toe in de toekomst. Steeds meer media zijn ‘templates’ aan het upgraden of toevoegen. Denk hierbij aan de Instagram Reels of Stories. TikTok is hiermee al goed op weg met meer geluid en beeld dan tekst.
3. E-commerce blijft zich ontwikkelen
Wegens de coronacrisis zijn er veel verliezen geleden in de verkoop. Daarom richten bedrijven zich vooral op kortetermijnoplossingen. Zo zullen de media zich op e-commerce richten. De verwachting is dat de media binnenkort hun algoritme zullen aanpassen en aankondigen.
Pinterest begint met live uitzendingen en Twitter gaat aankomend jaar testen met een winkeloptie op haar medium. In 2022 zal winkelen in livestreams zich nog veel verder gaan ontwikkelen.
4. Videocontent en het gebruik van QR-codes
Er is al langere tijd een grote vraag naar Real time content. Creëer een goede strategie, met name voor de content op LinkedIn & TikTok. Deze twee media zijn namelijk het best bereikbaar met videocontent.
QR-codes zijn in de afgelopen 2 jaar veel gebruikt tijdens de pandemie en trekt veel gebruikers van Snapchat en Instagram. Je kunt Bijvoorbeeld een QR-code als scan-optie inzetten om gebruikers te prikkelen naar een speciale aanbieding of pagina te gaan waar je alleen met een QR-code toegang krijgt.
5. VR op Social Media
Diverse sociale kanalen focussen zich extra op het realiseren van meer VR functies, ook wel Virtual Reality genoemd. Bedrijven die op deze trend meevaren kunnen hier extra veel voordeel uithalen. Het is nieuw, het is interessant en het spreekt aan. VR gaat op social media een steeds belangrijkere rol spelen, dus laat die kans niet aan je voorbijgaan.
VR is nog niet volledig geoptimaliseerd, maar het zit eraan te komen. In 2022 gaan we de eerste voorbeelden zien van VR in en op social media.
6. Reageren, reageren, reageren
Interactie met je doelgroep is erg belangrijk voor jouw Social Media. Hoe meer reacties jij onder je post krijgt, hoe beter jouw positie in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je zelf altijd reageert op de reacties onder je post. Als je reageert op iemand, zorg er dan ook voor dat diegene weer een reden heeft om op jouw reactie te reageren. Stel hem bijvoorbeeld een vraag en bedank hem voor de reactie. Daarnaast is het van belang dat je volgers stimuleert om te reageren op je post. Dit doe je niet door simpel te zeggen: ‘Laat een like en een reactie achter’. Dit is te standaard en er zal ook niet vaak gereageerd worden. Vraag jouw volgers daarom om hun mening achter te laten over een bepaald onderwerp van jouw post zodat ze een reden hebben om te reageren.
Social Media bij Ictoria
Heb je zelf niet heel veel verstand van Social Media of heb je er geen tijd voor? Geen probleem! Bij Ictoria hebben wij hier genoeg kennis over om jouw positie op Social Media te verbeteren. Neem contact met ons op of vraag een offerte aan als je benieuwd bent naar de mogelijkheden van Social Media. Ook voor andere vragen kan je altijd bij ons terecht, we helpen jou graag. Weet je niet zeker of je je Social Media zelf wilt gaan doen of toch liever uitbesteedt? Lees dan onze blog over het uitbesteden van online marketing en kom erachter wat interessant is voor jou.