Ga naar de inhoud

Waarom zou ik mijn logo laten herontwerpen?

Je kan enorm trots zijn op jouw bedrijfslogo, maar misschien wordt het toch tijd voor iets nieuws. Communicatiespecialist Frank Teklenburg geeft jou 6 redenen om te kiezen voor een nieuw logo.

 

Jaren geleden werkte ik als communicatiemedewerker bij een thuiszorgorganisatie. Tijdens een gesprek met de nieuwe webdesigner kwam ons logo ter sprake, een donkergroen letterbeeldmerk. Toen de designer opperde om het logo te veranderen stribbelde mijn baas in eerste instantie tegen. “Maar ik heb het zelf aan de keukentafel ontworpen”, jammerde ze. Laat ik het subtiel zeggen: ze was geen grafisch vormgeefster. 

Uiteindelijk heeft ze zich laten overtuigen en koos ze voor een nieuw logo. Een waar nog steeds iedereen enthousiast van wordt, want de kleurrijke auto’s van de thuiszorg vallen erg op in het straatbeeld. 

Maar waarom zou jij voor een update kiezen voor jouw logo? Voor ik die vraag voor je beantwoord, is het misschien handig om te weten waarom een goed logo belangrijk is voor jouw onderneming. Ik geef daarvoor vier korte redenen. 

  • Een mooi logo pakt de aandacht. Wil jij in het oog springen bij jouw klanten? Volgens onderzoek heb je daar slechts twee seconden voor. Een mooi ontwerp en wat moderne kleuren kunnen jou daarbij helpen.  
  • Een goed ontworpen logo zorgt voor een goede eerste indruk. Een logo is vaak de eerste kennismaking met jouw onderneming. Daarom moet het ook meteen goed zijn. Het zorgt ervoor dat jouw dienst of product goed in de smaak valt en doet verlangen naar meer. 
  • Het is de basis van je identiteit. Tegenwoordig moet een onderneming een verhaal kunnen vertellen. Met de juiste kleur, toon en lettertype kan je al heel veel zeggen. Wil je zakelijkheid uitstralen of is je onderneming toch wat speelser en makkelijk toegankelijk? Het juiste logo zegt dit in een oogopslag. 
  • Het zorgt voor herkenbaarheid. Heb je de klant verpletterd met een goede eerste indruk en uitstekende ervaring? Dan wil je natuurlijk dat  hij dit blijft onthouden. Een mooi logo helpt je aardig op weg. 

Het bovenstaande is uiteraard gesneden koek voor de ervaren ondernemer. Maar je moet dit wel in het achterhoofd houden bij het herontwerpen van je logo. 

Tijden veranderen, en logo’s dus ook. Kijk maar eens naar het vertrouwde Heineken-logo hieronder. In de bijna 150 jaar dat het merk bestaat heeft het een flinke metamorfose ondergaan. 

Heineken Logos

Of wat dacht je van Nederlands trots Philips. Deze Eindhovense multinational heeft zijn logo in de afgelopen jaren flink wat veranderd.  

Maar waarom zou jij jouw logo gaan updaten? Ik geef je hiervoor 6 redenen.

Inhoudsopgave

1. Je logo wordt gezien als ‘uit de tijd’

Modegrillen zijn niet alleen op kleding van toepassing. Ook logo’s kunnen gedateerd aanvoelen. Sommige vormen, kleuren en lettertypes zien er verouderd uit. Om dit probleem op te lossen hoeft een grafisch vormgever waarschijnlijk je logo alleen wat bij te schaven. Kijk maar eens naar hoe het logo van Google de afgelopen jaren langzaam is veranderd.

Google

2. Je logo is te complex

Een goed logo moet herkenbaar zijn in/op ieder medium. Maar als de vorm van je logo te ingewikkeld is kan het vervormen. Voor echte Ajax-fans is het een gevoelig onderwerp, maar het oude logo van de voetbalclub moest worden aangepast omdat het embleem moeilijk was af te drukken of duidelijk te projecteren.

Of wat dacht je van dat kleine icoontje bij je website? Een ingewikkeld logo is niet herkenbaar als je maar een dertigtal pixels mag gebruiken.

3. Je bedrijf heeft een ander business model gekregen

Ben je als groenteboer begonnen, maar verkoop je nu tractoren? Of juist andersom? Dan kan het zijn dat jouw logo niet meer bij je huidige werkzaamheden past. Om te zorgen dat je nieuwe klanten jouw logo beter herkennen en dat het ook bij je dienst of product past is een redesign mogelijk nodig.

Een mooi voorbeeld is het logo van het Finse Nokia, dat ooit begon als rubberdistributeur en inmiddels is uitgegroeid tot telecomgigant

4. De omvang van je bedrijf is veranderd

Het kan zijn dat je bedrijf is gefuseerd of dat je een ander bedrijf hebt overgenomen. Je kan dan de twee verschillende logo’s gebruiken, of besluiten om de twee te combineren in een nieuw logo.

Mooie voorbeelden hiervan zijn biergiganten AB en Inbev of de Duitse banken Dresdner Bank en Commerzbank.

 

5. Iedereen wil op jou lijken en daarom val jij niet meer op

Als je bedrijf al een tijdje werkzaam is in dezelfde branch is het mogelijk dat er andere ondernemers zijn die jouw succesvolle stijl willen kopiëren. Hetzelfde lettertype, dezelfde kleuren. Zo val jij natuurlijk niet meer op en kunnen jouw potentiële klanten zich makkelijk vergissen.

Het bekende merk Reebok is de afgelopen jaren expres een aantal maal van stijl en logo veranderd om copy-cats voor te zijn.

6. Een nieuw logo is een mooi PR-moment

Het lanceren van een nieuw logo is natuurlijk iets feestelijks. Daarom kan jij het moment gebruiken om bij jouw huidige klanten weer eens goed onder de aandacht te komen. Of misschien kan je het zelfs gebruiken om nieuwe opdrachten binnen te halen. Met een mooie advertentie, een nieuwe website en zelfs een simpele doos met pennen kan je weer even in de spotlights staan. 

Logo’s bij Ictoria

Heb jij al een goede reden gevonden voor een nieuw logo? Ictoria kan jou daarbij helpen. Onze grafische vormgevers hebben flink wat ervaring in het maken van (nieuwe) logo’s. Kijk maar eens naar de nieuwe huisstijl van Al By Debster. 

Heb jij interesse in een frisse nieuwe huisstijl? Neem dan snel contact met ons  op. 

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

Ictoria sluit zich aan bij het grootste impact-imperium van Nederland!  

Wij hebben schoongenoeg van onze wachtlijst! Daarom draagt Nadia van...

Ignite Awards in gesprek met: Ictoria

Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met...

3 stappen om jouw bedrijf voor te bereiden op CSRD

Bij Ictoria vinden is het rapporteren van onze sociale impact...

Nieuwsbrief