Ga naar de inhoud

Owned, paid, earned media: wat is het en hoe zet je het in? [2021]

Binnen de marketing maken we onderscheid tussen owned, paid en earned media. Wanneer de content strategie staat, wordt deze op een praktische wijze uitgevoerd door middel van het opstellen van de middelenmix. Dit is een mix van kanalen en media. 

Content delen op je eigen website of op social media is de eerste stap, maar dit bereikt natuurlijk niet de maximale impact. Het is belangrijk om te achterhalen op welke verschillende kanalen je doelgroep actief is en welke content ze willen zien. Deze kanalen zijn onder te verdelen in drie categorieën: owned media, paid media en earned media. 

Wat is owned media? 

Bij owned media gaat het om de eigen kanalen, zoals je eigen website, blogs en social-mediakanalen. Daarnaast zijn ook de nieuwsbrieven die per e-mail binnen in eigen database worden verspreid onderdeel van owned media. De website kan prima dienen als basis voor promotie op andere kanalen. Dit is zo, omdat in de meeste gevallen dit de eerste plek is waar nieuwe content wordt gepubliceerd. De doelgroep kan gericht bereikt en verwezen worden naar de website door het gebruik van social media zoals Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Snapchat.

Bij owned media heb je de controle over de boodschap die je wilt overbrengen. Om de website beter vindbaar te maken voor de doelgroep is het belangrijk dat de website goed scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dit heet SEO (Search Engine Optimization). Hoe relevanter de content is, des te hoger de website/pagina eindigt in de zoekresultaten van de zoekmachine. Wil je hulp bij de SEO van jouw website of webshop? Neem dan nu contact met ons op zodat wij jou hierbij kunnen helpen.

Wat is paid media?

Vervolgens is er de categorie paid media. Deze soort media biedt externe kanalen de mogelijkheid om door middel van betaalde advertentie een grote doelgroep te bereiken. Hierbij is de doelgroep op basis van kenmerken, zoals demografie, geografie, interesses en recent bezochte websites, te segmenteren en te targetten. Doordat je moet betalen voor het tonen van advertenties, is het van belang dat alleen de juiste doelgroep deze boodschap ziet. 

Naast social advertising, het promoten van content op social media, kan dit ook met advertenties bij zoekmachines. Dit het SEA (Search Engine Advertising) wat werkt via Google Ads of Bing Ads. Hiermee geven de zoekmachines je de mogelijkheid om boven de organische zoekresultaten uit te komen met een advertentie van de organisatie die er vrijwel hetzelfde uitziet als een organisch resultaat. Google en Bing werken beide met een kwaliteitsscore, zodat alleen relevante advertenties worden weergegeven bij de zoekwoorden die worden gebruikt. Ook moet de website of landingspagina matchen met de zoekopdracht. 

Wat is earned media?

Earned media vormen de krachtigste, maar ook de moeilijkste media van de drie categorieën. Zo ben je geheel afhankelijk van wat anderen over je organisatie zeggen en welke content zij delen. Enkele voorbeelden zijn het achterlaten van reviews, het verspreiden van virals en krantenberichten of tweets over je bedrijf. 

Owned, paid, earned media

Je hebt weinig invloed op de boodschap, maar het zorgt wel voor een hoge betrokkenheid bij het publiek.Het is dan ook van belang om te zorgen dat de content van je bedrijf kwalitatief goed en eenvoudig te delen is. Het inzetten van medewerkers draagt bij aan het vergroten van jouw bereik op bijvoorbeeld LinkedIn. Content die namelijk door ‘echte mensen’ wordt gepost, wordt vaker gedeeld dan die van bedrijfspagina’s. Daarnaast kan het waardevol zijn om relaties aan te gaan met influencers en gastbloggers die passen bij de branche. Zij hebben namelijk een groot bereik en kunnen een deel van jouw doelgroep bereiken.

Owned, paid of earned media bij Ictoria

Nu je deze blog gelezen hebt, weet je wat meer over wat owned, paid en earned media is. Wil je meer gaan doen met owned, paid of earned media alleen weet je nog niet zo goed hoe? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij jou kunnen helpen met jouw owned, paid of earned media.

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

Ictoria sluit zich aan bij het grootste impact-imperium van Nederland!  

Wij hebben schoongenoeg van onze wachtlijst! Daarom draagt Nadia van...

Ignite Awards in gesprek met: Ictoria

Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met...

3 stappen om jouw bedrijf voor te bereiden op CSRD

Bij Ictoria vinden is het rapporteren van onze sociale impact...

Nieuwsbrief