Het is tegenwoordig erg belangrijk om je klanten digitaal te benaderen. Dit kan door middel van sociale media, nieuwsberichten, nieuwsbrieven of blogs. Een blog is een enthousiast en informatief artikel op internet, wat ervoor zorgt dat een blog vaak veel leuker is om te lezen dan nieuwsberichten en nieuwsbrieven. Het is belangrijk dat je blog de lezer nieuwsgierig maakt en dat je je boodschap op een positieve manier brengt. Maar waarom is dit zo belangrijk? In dit blog vertellen we jou waarom!
Het blog op zich
Zakelijke teksten lezen meestal niet zo lekker. Ze zijn in ieder geval vaak weinig inspirerend. Daarom zijn de prikkelende blogs persoonlijk en in spreektaal geschreven. Een blog leest prettig, je verliest de aandacht van de lezer niet en er bestaat een kans dat de lezer geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst. Je kunt een blog inzetten voor verschillende doelen. Zo laat je mensen weten met welke projecten je bezig bent of wanneer je successen hebt behaald. Ook kun je bezoekers gratis tips geven of ze over de laatste nieuwtjes informeren. Met een blog kun je alle kanten op. Maar wat je er vooral mee bereikt, is dat er steeds opnieuw aandacht komt voor je onderneming.
Intentie van een blog
Je kunt een blog dus zien als een leuke manier om je (belangrijke) nieuws te brengen. Het is belangrijk om de lezer als het ware te prikkelen. Dit kan op verschillende manieren:
- Richt je op een hoofdonderwerp
- Eindig alinea’s met een vraag
- Geef in de volgende alinea antwoord op de vraag
Hoe maak je je blog interessant?
Om ervoor te zorgen dat je blog niet bestaat uit alleen maar tekst, kan je ervoor kiezen om afbeeldingen, video’s, grafieken en informatietabellen te plaatsen in je blog. Door deze attributen toe te voegen aan je blog kan de lezer tussendoor even stoppen met lezen om naar de afbeelding, video, grafiek of informatietabel te kijken. Dit zorgt voor de verduidelijking van de tekst die je zojuist hebt gelezen en een natuurlijke overgang naar het volgende stuk tekst.
Ook is het belangrijk dat er een call-to-action in de blog zit. Hiermee wordt bedoeld dat je de lezer aanspoort om na het lezen van de blog nog een handeling te ondernemen. Voorbeelden hiervan zijn het downloaden van een bestand of het invullen van een (korte) vragenlijst.
Blog inzetten voor betere communicatie
Doordat je informatie deelt en je snel kunt communiceren wat er gebeurt binnen je bedrijf, wordt je bedrijf transparanter en menselijker. Doordat je met een blog een persoonlijk geluid laat horen, draagt dat bij aan het ontwikkelen of onderhouden van de relatie met je klant. Wanneer je deze relatie met je klant eenmaal hebt opgebouwd en uitgebreid, kun je ook een zakelijke relatie aangaan. Dit zorgt er dus voor dat je bedrijf kan groeien en uitbreiden en daardoor in de toekomst nog betere kwaliteit kan leveren.
Tips voor een goede blog
Tot slot nog een aantal handige tips voor het perfecte blog:
- Schrijf het blog zoals je praat.
- Gebruik niet steeds hetzelfde woord.
- Voorkom taalfouten in je blog. Je hebt verschillende sites die je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld LanguageTool.
- Zorg ervoor dat je blog een pakkende titel heeft.
- Begin je blog met een duidelijke inleiding.
- Sluit je blog goed af.
Een goed blog kan je dus wat opleveren. Er bestaat een kans dat je door een blog nieuwe klanten krijgt die geïnteresseerd raken in jouw bedrijf. Ook kan je op een leuke en informerende manier nieuws brengen, updates plaatsen of dingen aankondigen. Zorg er vooral voor dat je de lezer aan het begin van je blog nieuwsgierig maakt. Zo weet je zeker dat de lezer jouw blog ook helemaal afleest en ook vaker terugkeert voor het lezen van jouw blogs.
Hulp van Ictoria bij het maken van blogs.
Het schrijven van een blog kan veel tijd in beslag nemen. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Het team van Ictoria kan je hierbij helpen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Maak dan meteen een afspraak!