3 redenen waarom het belangrijk is om te werken met stagiaires 

Bij iedere opleiding moet je tegenwoordig een of meerdere keren stage lopen. Tijdens een stage kan je de theorie die je hebt geleerd op school toepassen in de praktijk. Ook leer je de dagelijkse gang van zaken binnen een bedrijf kennen, maak je bedrijfsprocessen mee, leer je werken met collega’s en kom je er vaak achter of dit ook het werk is wat je na het afronden van je opleiding wilt gaan doen of dat je toch op zoek moet naar een andere opleiding. Maar waarom is het voor een bedrijf aantrekkelijk om stagiaires aan te nemen? 

Waarom het goed is om te werken met stagiaires 

Ten eerste, door een stagiair in dienst te nemen, maak je kennis met potentiële nieuwe werknemers. Tijdens de stageperiode krijg je de kans om jong nieuw talent van dichtbij mee te maken. Op deze manier kan je de persoonlijkheid en kwaliteit van deze persoon op een goede manier ervaren en beoordelen. Als er een persoonlijke klik is en je komt erachter dat de stagiair bereid is om hard te werken voor het bedrijf, kun je ervoor kiezen om deze stagiair na zijn of haar opleiding een vast contract aan te bieden. Zo kan je de stagiair belonen voor de getoonde inzet. Het is dan aan de stagiaire zelf om te kiezen of ze dat contract aannemen. 

Ten tweede is het ook belangrijk dat je iemand de kans geeft om praktijkervaring op te doen binnen de branche waarin hij of zij later wil gaan werken. Dit zorgt ervoor dat wanneer het diploma is behaald, de stap naar een baan minder groot is. Deze baan kan dan binnen jouw bedrijf zijn, maar ook bij een ander bedrijf. De ervaring die je de stagiair nu alvast op laat doen, kan hij meenemen in zijn verdere loopbaan. Als ieder bedrijf ervoor zou kiezen om geen stagiaires aan te nemen, kunnen studenten uiteindelijk ook niet afstuderen voor hun studie en ontstaat er straks een arbeidstekort.  

Ook leren stagiaires snel, omdat ze op school al een goede basis hebben opgebouwd en ze vaak ook leergierig. Stagiaires geven diverse inzichten in de denkwijze van jonge doelgroepen en kunnen aangeven wat jongeren willen zien. Dit is ideaal als je bedrijf daarop gericht is, maar ook wanneer je bedrijf er niet op gericht is, want een jonge blik op het werk wat je uitvoert kan vernieuwende inzichten opleveren die je zelf niet eerder zag. 

Huidige situatie 

Je zou misschien denken: krappe arbeidsmarkt, dan krijgen stagiairs vast vaker een aanbod om na de stage te mogen blijven. Toch is dit niet het geval. Bedrijven die op een goede manier met stagiairs werken, hebben minder moeite om personeel te trekken en te houden. In 2022 mocht echter maar 21 procent van de stagiaires na zijn stage blijven hangen. Als je kijkt naar de voordelen van een stagiaire, dan zou je denken dat dit percentage een stuk hoger ligt. Toch is dit op dit moment nog niet het geval. 

Wat kan er veranderen? 

Als bedrijf is het zeker de moeite waard om eens te proberen met stagiaires te werken. Stagiairs bezorgen je een goed imago en meer naamsbekendheid bij scholen en opleidingsinstituten. Zo’n kweekvijver komt van pas bij de werving van personeel. Ook kan je een stage zien als een sollicitatieperiode van een aantal maanden. Dit is beter dan een sollicitatiegesprek met iemand die je helemaal niet kent en die je moet beoordelen op zijn cv en het gesprek zelf.  

Redenen zat dus om de uitdaging aan te gaan met een of meerdere stagiaires. Je weet maar nooit wat hij of zij jouw bedrijf te bieden heeft.  

Stage lopen bij Ictoria  

Ook bij Ictoria werken we elk jaar met stagiaires. Wij vinden het belangrijk om een plek te bieden waar mensen kunnen leren. Ben je op zoek naar een stage op het gebied van webdesign, grafische vormgeving of marketingcommunicatie? Neem dan vooral eens contact met ons op  

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

De kracht van innovatie in sociaal ondernemerschap 

In dit blog nemen we een diepe duik in de...

4 redenen waarom mobielvriendelijke websites essentieel zijn

In ons huidige digitale tijdperk is het aantal mobiele internetgebruikers...

De basis van SEO: bouw een sterke online aanwezigheid op 

In de digitale wereld van vandaag is het hebben van...

Nieuwsbrief


Ga naar de inhoud