YouTube SEO 2022: 5 tips om mee te nemen in jouw kanaal!

Stel je voor; je hebt een YouTube kanaal en je besteedt veel aandacht aan je content. Je maakt interessante video’s en doet erg je best. Er is alleen één probleem. Je video’s worden veel te weinig bekeken. Door goede YouTube SEO te doen, krijgen jouw video’s de waardering die ze verdienen. Wij hebben alvast 5 tips opgesteld om het komende jaar de positie van jouw video’s binnen YouTube te verbeteren (maar je mag ze natuurlijk nu ook al gebruiken).

Inhoudsopgave

1. Doe een goed zoekwoordenonderzoek

Een goede YouTube SEO begint bij een goed zoekwoordenonderzoek. De eerste stap hiervan is het bedenken van wat voor soort video je wilt maken. Het beste is om nieuwe video’s te maken die een vervolg geven op jouw eerdere populaire video’s, omdat je weet dat er veel vraag is naar dit onderwerp. Vervolgens kan je interessante zoekwoorden hierbij vinden door in de zoekbalk te kijken naar wat voor soort suggesties YouTube geeft.

Youtube SEO Google

Wanneer je een interessant zoekwoord hebt gevonden, ga je checken of er veel concurrentie op het zoekwoord zit. Als er namelijk veel concurrentie op zit, is dit zoekwoord niet interessant voor jouw YouTube SEO. Je checkt dit door het zoekwoord in Google in te typen en erachter ‘site:youtube*’ te zetten. Hierdoor zoekt Google alleen naar resultaten in YouTube en kan je zien hoe veel video’s erover dit onderwerp zijn gemaakt.

Youtube SEO Google

Als je een zoekwoord gevonden hebt met weinig concurrentie waar toch veel op gezocht wordt, heb je een ideale start voor jouw video die hoog gaat ranken in de zoekresultaten van YouTube. Naast deze start zijn er nog een aantal andere zaken van belang die jouw YouTube SEO kan stimuleren.

2. Maak een interessante thumbnail

Met een interessante thumbnail kan je ervoor zorgen dat mensen eerder op jouw YouTube video klikken. Dit noemen ze ook wel eens het verhogen van je Click Through Ratio (CTR). Een hogere CTR betekent een hogere positie in de resultaten. Hoe maak je dan een interessante thumbnail? Je kan het zo gek maken als je wilt, maar er zijn een paar onderdelen waar je rekening moet houden voor een betere YouTube SEO.

Allereerst is het belangrijk dat je überhaupt een thumbnail maakt. Nog steeds zijn er veel video’s die geen gebruik maken van thumbnails. Thumbnails zorgen voor een eerste duidelijke indruk waardoor de kijker gelijk benieuwd kan worden naar de video. Het kan dus jouw CTR verhogen. Daarnaast is het van belang dat je niet te veel tekst in je thumbnail gebruikt. Te veel tekst betekent dat je het lettertype kleiner moet maken waardoor de boodschap minder snel binnenkomt. Kies daarom altijd voor een pakkende en korte tekst van maximaal 30 tekens. Als laatste moet je rekening houden met de kleuren in je thumbnail. Je wilt dat jouw video altijd opvalt in de zoekresultaten. Kies daarom nooit voor de huiskleuren van YouTube! Wanneer jij de kleuren rood, wit of zwart gebruikt in je thumbnail, zal je video minder snel opvallen bij de kijker wat uiteindelijk zorgt voor minder kliks.

3. Afspeellijsten helpen bij jouw YouTube SEO

Door afspeellijsten te maken kan jij meer weergaven krijgen op jouw YouTube video. Het beste is om hierbij 3-4 video’s te kiezen per afspeellijst. Kies hiervoor video’s die perfect op elkaar aansluiten en gezamenlijk één onderwerp vertegenwoordigen. Hierdoor zijn kijkers geneigd om door te blijven kijken en kunnen ze zo je hele afspeellijst bekijken.

4. Voeg relevante tags toe voor betere YouTube SEO

Veel YouTube creators vergeten vaak om tags toe te voegen aan hun YouTube video. Sommigen doen dit wel, maar dan zijn het vaak de verkeerde tags die worden toegevoegd. Tags kunnen helpen voor YouTube om te kunnen ‘lezen’ waar jouw video over gaat. Hierdoor kunnen ze beter begrijpen dat jouw video goed aansluit bij bepaalde zoekwoorden en zal je automatisch hoger in de zoekresultaten worden geplaatst.

Wanneer je een video ziet die gebruik maakt van tags, zie je vaak dat er oneindig veel tags aanwezig zijn. Dit kan voor veel verwarring zorgen bij YouTube, omdat ze dan niet goed weten waar jouw video nou precies over gaat. Daarom wordt altijd geadviseerd om 4-6 tags te gebruiken. Zorg ervoor dat 1 tag je zoekwoord is, 2-3 tags een alternatieve variant van je zoekwoord is en 1-2 tags die wat te maken hebben met je zoekwoord. Alternatieve varianten van je zoekwoord vind je door in de zoekbalk van YouTube jouw zoekwoord in te voeren.

5. Reageren, reageren, reageren

Interactie met je doelgroep is erg belangrijk voor jouw YouTube SEO. Hoe meer reacties jij onder je video krijgt, hoe beter jouw positie in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je zelf altijd reageert op de reacties onder je video. Als je reageert op iemand onder je video, zorg er dan ook voor dat diegene weer een reden heeft om op jouw reactie terug te reageren. Stel hem bijvoorbeeld een vraag en bedank hem voor de reactie. Daarnaast is het van belang dat je kijkers stimuleert om te reageren op je video. Dit doe je niet door simpel te zeggen: ‘Laat een like en een reactie achter’. Dit is te standaard en er zal ook niet vaak gereageerd worden. Vraag jouw kijkers daarom om hun mening achter te laten over een bepaald onderwerp van jouw video zodat ze een rede hebben om te reageren.

YouTube SEO bij Ictoria

Heb je zelf niet heel veel verstand van YouTube SEO of heb je er geen tijd voor? Geen probleem! Bij Ictoria hebben wij hier genoeg kennis over om jouw positie in YouTube te verbeteren. Neem contact met ons op of vraag een offerte aan als je benieuwd bent naar de mogelijkheden van YouTube SEO. Ook voor andere vragen kan je altijd bij ons terecht, we helpen jou graag. Weet je niet zeker of je je YouTube SEO zelf wilt gaan doen of toch liever uitbesteedt? Lees dan onze blog over het uitbesteden van online marketing en kom erachter wat interessant is voor jou.

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

Ictoria sluit zich aan bij het grootste impact-imperium van Nederland!  

Wij hebben schoongenoeg van onze wachtlijst! Daarom draagt Nadia van...

Ignite Awards in gesprek met: Ictoria

Ictoria is een sociale onderneming die draait om mensen met...

3 stappen om jouw bedrijf voor te bereiden op CSRD

Bij Ictoria vinden is het rapporteren van onze sociale impact...

Nieuwsbrief