Welk lettertype kan je het beste gebruiken voor jouw website?

Bijna elk bedrijf heeft een website. Het lijkt misschien heel simpel maar een goed lettertype kiezen kan nog best lastig zijn. In Dit blog leggen we je uit hoe je het beste lettertype uitkiest voor jouw website.

Goede lettertype voor bedrijfs websites

Ieder bedrijf heeft een goed leesbare website nodig. Niet alleen moet het lettertype wat je daarvoor bij de pagina passen, de gekozen typografie moet ook kunnen worden weergegeven op zo veel mogelijk apparaten en in zo veel mogelijk browsers. Het beste lettertype voor je website is leesbaar voor zo veel mogelijk internetgebruikers en laadt zo snel mogelijk. 

 

lettertype foto los

Waarom is de laadsnelheid van het lettertype zo belangrijk?

Je kunt wel een heel mooi en uniek lettertype hebben gevonden, maar als niemand je website kan lezen, dan heb je er natuurlijk niets aan. Bovendien wil je ook niet dat de tekst lang duurt om te laden of dat de layout in de war raakt, want dan wordt de klant ongeduldig en haakt af. 

Dit is bijvoorbeeld het geval bij Google Fonts, een lettertype dienst met heel veel keuzes die anno 2020 nog op 42 miljoen websites werd gebruikt, maar beduidend slechter presteert. Als alternatief kun je de fonts downloaden en zelf hosten om de prestaties te verbeteren. 

WOFF en WOFF2: beste prestaties 

Vandaag de dag zijn de beste font formaten (soorten lettertypes) WOFF en WOFF2. Dit staat voor ‘Web Open Font Format’ en is in samenwerking tussen enkele van de grootste browseraanbieders (Mozilla, Opera en Microsoft) ontwikkeld om tekst op alle browsers te ondersteunen en dus goed weer te geven.  WOFF-lettertypen werden in 2009 gelanceerd en waren anno 2021 op 98,6% van alle browsers te lezen. WOFF is maar 30 kb groot en laadt daarom relatief snel. 

Maar de in 2017 uitgebrachte verbeterde versie, WOFF2, is slechts 23 kb groot en heeft daarom een groot voordeel voor prestaties. Hoe sneller je site laadt, hoe meer mensen er gebruik van maken, zelfs al is het verschil heel erg klein (al was het maar een honderdste van een milliseconde). Het nadeel is dat WOFF2 is te lezen op 96,8% van alle browsers en daarom een iets kleiner bereik heeft, maar in dat onwaarschijnlijke geval kun je altijd nog WOFF gebruiken om op terug te vallen als een browser een WOFF2-lettertype niet kan lezen. Als je als doelgroep vooral mensen met moderne browsers hebt, dan heb je niets anders nodig.  

 

Oudere browsers en apparaten 

Alleen als je mensen wilt bereiken die oudere apparaten of browsers gebruiken, bijvoorbeeld computers of browsers van meer dan 10 jaar oud, is het misschien slim om ook lettertypes zoals EOT of TTF te gebruiken. Maar die kans is vrij klein: de meeste versies van bijvoorbeeld Internet Explorer worden tegenwoordig niet meer ondersteund en moderne browsers zoals Chrome ondersteunen SVG niet meer. 

 

Meer weten? Advies nodig hoe je jouw bedrijf het beste digitaal kunt presenteren? Neem dan contact met ons op! Ons webdesign team staat altijd klaar om je te helpen

Skip to content