Hoe spring je er uit met je LinkedIn? 9 Tips!

LinkedIn telt in Nederland zo’n vijf miljoen gebruikers. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw profiel opvalt? Communicatiespecialist Frank Teklenburg geeft je 9 tips.

Frank Teklenburg

LinkedIn is meer dan het sociale media platform waar je op zoek kan naar de laatste vacatures. Het is uitgegroeid tot hét medium om je zakelijk te presenteren. Dit kan met foto’s, blogs en video’s. Maar voordat jij op LinkedIn de mooiste content gaat delen moet jouw profiel wel op orde zijn. Daarvoor geef ik je graag wat tips om jouw profiel goed in de steigers te zetten.

1. Zorg voor een goede profielfoto op LinkedIn

Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch gaat dit af en toe fout. Een mooie zakelijke profielfoto zorgt ervoor dat jij professioneel voor de dag komt. Houd je hierbij aan het volgende:

  • Zorg dat de foto op jou lijkt. Geen zonnebrillen, geen trouwfoto’s en geen spannende vakantiekiekjes. Neem een foto waarbij jij lachend in de camera kijkt. Zorg dat je foto up-to-date is. Dus heb jij je lange haar afgeknipt, zorg dan dat er een foto op LinkedIn staat met jouw korte koppie.
  • Leg de focus op je voorkomen. Vermijd dus felle kleding en drukke achtergronden. Zorg ervoor dat jouw gezicht ongeveer 60% van het frame inneemt.
  • Zorg voor een foto met een hoge resolutie. De ideale grote is 400 x 400 px. Als jouw foto vaag overkomt dan moet je overwegen om deze te vervangen.
Voorbeeld van een mooie banner en een herkenbare profielfoto.

Het is mogelijk om je profielfoto een frame mee te geven waaruit blijkt of je op zoek bent naar een baan of juist een baan aanbiedt. Dit kan handig zijn als je jouw netwerk wil laten weten dat je beschikbaar bent, maar het geeft ook de indruk dat je met spoed een nieuwe uitdaging zoekt.

2. Zorg voor een mooie banner

LinkedIn geeft ieder profiel een standaard blauwe banner. Je kan deze vervangen door een afbeelding te uploaden van 1128 x 191 px. Deze kan te maken hebben met je werk of het bedrijf waar jij werkt. Ben jij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor transport, dan is een mooie afbeelding van het bedrijfswagenpark misschien leuk. De keuze is geheel aan jou.

Voorbeeld van een banner op LinkedIn

3. Pas je LinkedIn-URL aan

Voorbeeld van de LinkedIn-knop URL bewerken
Voorbeeld van de LinkedIn-knop URL bewerken

Van LinkedIn krijg je standaard een URL waarbij direct jouw profielpagina direct tevoorschijn komt. Dit is in het begin een combinatie van jouw naam met wat nummers. Zo wordt jouw profielpagina opgenomen in zoekmachines zoals Google. Maar wist jij dat je dit ook kan aanpassen? Als je dit doet dan wordt jouw profielpagina beter zichtbaar. Volg de volgende stappen om jouw unieke URL te claimen:

  • Klik op je profielfoto.
  • Klik op ‘Openbare profiel en URL bewerken’ aan de rechterkant van het scherm.
  • Klik bij ‘Aangepaste URL bewerken’ op het pictogram langs je URL.
  • Haal de nummers weg achter je naam en klik dan op Opslaan.

De instellingen worden hierna bijgewerkt. Het kan enige tijd duren voordat zoekmachines de wijzigingen overnemen.

4. Jij bent meer dan alleen je baan

Voorbeeld van een uitgebreide LinkedIn-kopregel
Voorbeeld van een uitgebreide LinkedIn-kopregel

Hoe wil jij jezelf presenteren op LinkedIn? Een kopregel met alleen jouw baantitel is niet zo prikkelend. Gebruik de regel om jezelf kort en bondig te presenteren. Let op: je hebt maar ruimte voor twee regels tekst. Je kan jezelf verder presenteren in het blok ‘info’.

5. Maak je LinkedIn-CV levendig

Een papieren CV is helaas maar een korte en bondige samenvatting van jouw werkervaring. Met LinkedIn heb je meer mogelijkheden. Zo kan je video’s en foto’s toevoegen aan iedere baan die jij hebt gehad.

Voorbeeld van een CV op LinkedIn met video's.

6. Skills en referenties

Wat heb jij allemaal in huis? Maak een selectie uit jouw vaardigheden en laat jouw collega’s of bekenden ze onderschrijven. Zorg wel dat de vaardigheden relevant zijn, want een lange lijst kan voor verwarring zorgen bij de bezoekers van je profiel.

Daarnaast kan je vragen of je collega’s een aanbeveling kunnen doen. Dit zijn een soort referenties onderaan je profiel. Altijd handig als je op zoek bent naar een nieuwe baan.

7. Vergroot je netwerk met een persoonlijke uitnodiging

Nodig mensen uit die je zakelijk kent om een connectie met jou te maken. Familie en vrienden zijn leuk als ze toegevoegde waarde hebben, maar opdrachtgevers en klanten zijn belangrijker.

Je kan mensen een standaard LinkedIn-uitnodiging sturen. Maar waarom doe je het niet met een persoonlijk tintje? Een persoonlijke boodschap zorgt ervoor dat je grotere kans hebt dat de uitnodiging wordt geaccepteerd, zeker bij mensen die al een groot netwerk hebben.

Als je bovenstaande tips hebt opgevolgd kan je aan de slag met LinkedIn. Om goed gebruik te maken van dit platform geven ik je graag nog wat extra tips. 

8. Onthoud goed: LinkedIn is GEEN Facebook

LinkedIn is een zakelijk platform en dit wordt door de gebruikers gewaardeerd. Veel LinkedIn-ers gruwelen van privéberichten zoals vakantiefoto’s of grappig bedoelde memes. Houd het professioneel, ook in jouw reacties.

Maar wat plaats je dan wel? Nou, je kan bijvoorbeeld berichten gaan plaatsen die inhaken op je werk of vakgebied. Of anders post je maatschappelijke verhalen waar jij als professional mee te maken hebt. Je kan er op deze manier in jouw vakgebied echt uitspringen.

De meest gewaardeerde content om te plaatsen blijven echter de vacatures. Wie weet heb jij straks een nieuwe baan omdat in jouw netwerk een leuke functie voorbijkomt.

9. Wees actief

Als je eenmaal op LinkedIn bezig bent is het goed om daar flink mee in de weer te zijn. Geef likes (of andere reacties zoals ‘interessant of steunen) en geef inhoudelijk commentaar op berichten van anderen. Hoe meer engagement jij hebt, hoe vaker mensen ook jou kunnen vinden.

Hopelijk kan je bovenstaande tips goed gebruiken in. Heb je vragen over je profiel of heb je geen idee welke verhalen jij wil plaatsen op LinkedIn, neem dan contact op met het Marketingteam van Ictoria.

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

3 trends op het gebied van grafische vormgeving 

Grafische vormgeving trends komen en gaan. Het belangrijkste is dat...

Landelijke dag Beter op weg met de Banenafspraak 2024 (UWV)

Haar energie was voelbaar in de zaal. Nadia vertegenwoordigd niet...

Rollende impact over de grens

Als je “impact” zegt, zeg je Ictoria. Nadia van den...

Nieuwsbrief


Ga naar de inhoud