Hoe maak je een goede advertentie voor Facebook?

Adverteren op Facebook kan een hele goeie stap zijn als je een boost wil geven aan je bedrijf en/of product. Facebook heeft ontzettend veel gebruikers en met een promotie op Facebook bereik je een grote doelgroep. Myrthe Huisman geeft jou een aantal tips zodat  jij zelf ook een goede Facebookadvertentie kan maken.

Bepaal de doelstelling van je advertentie

Een belangrijk onderdeel van het maken van een Facebookadvertentie is bedenken wat je ermee wil bereiken. Moeten meer mensen de website bezoeken? Ga je voor meer naamsbekendheid? Of moeten meer mensen de Facebookpagina liken?

Op Facebook kan je kiezen uit verschillende doelstellingen. Per campagne kies je een aparte doelstelling en deze kan je ook combineren.

advertentie 2

Stel de advertentie samen

Als je de doelstelling hebt bepaald is de volgende stap het bepalen van wat je precies wil gaan communiceren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat hetgeen wat je wil vertellen goed matcht met de doelstelling. Die twee dingen moeten elkaar versterken.

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden tijdens het samenstellen van de advertentie, om ervoor te zorgen dat deze niet geweigerd wordt door Facebook. Onze collega Koen Strik heeft al eens een korte video over gemaakt waarin hij hier over vertelde.

De afbeelding die je gebruikt mag uit niet meer dan 20% tekst bestaan, het is verboden om een bepaalde doelgroep te onderdrukken en ook seksuele intimidatie mag niet. Die laatste twee klinken logisch, maar het kan voorkomen dat het algoritme van Facebook jou hierop wijst. Koen Strik vertelde hierover het volgende “Word je advertentie nou onterecht geweigerd? Dan kan je een herbeoordeling aanvragen bij Facebook. Dan komt de advertentie niet bij het automatische algoritme ter beoordeling, maar bij de mensen van Facebook zelf. Zij gaan vervolgens beoordelen of de advertentie terecht geweigerd is”.

Een advertentie op facebook bestaat vaak uit een afbeelding en tekst. Het is belangrijk om de juiste afbeelding te kiezen, want dit is wat het meest opvalt als je aan het scrollen bent. Een goede tip is om gebruik te maken van meerdere plaatjes op die manier kan facebook de advertentie testen om te kijken welke het beste werkt.

Naast het visuele deel van de advertentie heb je ook nog de tekst die erbij hoort. Een goede tekst is enorm belangrijk. Er is helaas niet een formule die standaard werkt. Het is slim om te experimenteren met verschillende versies. Denk hierbij aan een andere titel, andere inleiding, een korte tekst of een lange tekst etc. Zo vestig je niet al je vertrouwen op één advertentie.

Wat is de doelgroep die wil je bereiken?

Het doel van een advertentie is natuurlijk het bereiken van de juiste doelgroep. Facebook heeft miljoenen gebruikers, dus het is belangrijk om de juiste groep mensen te pakken te krijgen. Er zijn veel mogelijkheden om de doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Bij het in beeld krijgen van de doelgroep kan je jezelf de volgende vragen stellen: bestaat doelgroep uit mannen of vrouwen? Of allebei? Welke leeftijd hebben de personen? Waar bevindt de doelgroep zich? Welke taal wordt er gesproken?

Wanneer je de antwoorden op deze vragen hebt gevonden kan je de advertenties daarop afstemmen en zorg je ervoor dat de advertenties goed scoren.

Facebook werkt met vier verschillende targetcategorieën om advertenties bij de juiste doelgroep te laten komen. Het is mogelijk om specifiek op een locatie te targetten, namelijk op land, provincie, plaatsnaam en postcode. Je kan ook gebieden uitsluiten. Dat is handig want dan wordt de advertentie niet onnodig getoond op plekken waar dat niet hoeft. Je kan ook aangeven of je iedereen in het aangegeven gebied wil opnemen of bijvoorbeeld alleen de mensen die er wonen. Andere categorieën die je expliciet kan bepalen zijn demografie, interesses en gedrag.

advertentie 1

Aan de slag

Je weet nu hoe je de doelstelling bepaald, een goede advertentie samenstelt en je kan de juiste doelgroep bepalen. Als je gebruik maakt van de tips in dit blog dan wordt het maken van een Facebookadvertentie een stuk makkelijker.

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over adverteren op Facebook? Neem dan contact op met ons marketingteam en wij helpen je graag verder.

Skip to content