De 5 social media trends van 2024: waar moet je rekening mee houden?

Social media is er altijd en overal. Je kunt er bijna niet meer omheen tegenwoordig. In 2024 zullen er uiteraard ook nieuwe ontwikkelingen komen op het gebied van social media. Wat de laatste trends zijn en nog belangrijker: wat betekent dit voor jouw sociale media? In deze blog vertellen we je er meer over.

Terugblik op 2023

In 2023 bleef TikTok erg populair. Wat ook opviel in Nederland was de groei in populariteit van BeReal. Authentieke content had afgelopen jaar duidelijk de voorkeur. Dingen die nog meer opvielen, waren dat merken met een missie konden rekenen op veel steun. Originele, spontane, maar vooral creatieve content trokken veel bekijks en de functies van stories of reels zijn volledig omarmd.

De 5 social media trends van 2024

Vooruitkijken op 2024

Vooruitkijkend op 2024 zullen er zes trends op het gebied van Social Media zijn. Deze trends gaan we nu afzonderlijk bespreken, zodat je van iedere trend een goed beeld hebt en je ook voor jezelf kan bepalen of je deze in kan zetten.

Trend 1: Korte video’s in plaats van lange video’s

In 2024 zullen korte video’s, zoals op TikTok of Instagram reels, belangrijk blijven. Videocontent is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en dit zal in 2024 ook niet veranderen. Mensen houden nu eenmaal van video’s die interactief zijn én die je visueel prikkelen. Een korte kooktutorial of een make-up video van een minuut zullen veel bekeken worden.
Als bedrijf kan je hier het beste op inspelen door boeiende, ‘scroll-stopping’ content te maken, waarbij het bij deze video’s erg belangrijk is dat je vanaf het begin al iemands aandacht trekt. Dit geldt uiteraard ook nog voor afbeeldingen op sociale media.

Trend 2: Influencer marketing

Influencer marketing heeft grote ontwikkelingen doorgemaakt en zal in 2024 een cruciale rol in social media strategieën gaan spelen. In plaats van enkel te vertrouwen op bekende macro-influencers, zie je dat merken hun focus steeds meer verleggen naar influencers op micro- en nanoniveau. Omdat deze influencers een kleine groep volgers heeft die erg betrokken zijn. De authenticiteit en herkenbare content zorgt ervoor dat ze betrouwbaarder overkomen. Dit samen resulteert in een hoger conversiepercentage.

Trend 3: Augmented reality (AR)

Het kan haast niet anders dan dat Augmented reality in 2024 Nederland gaat veroveren op het gebied van social media marketing. Wat AR zo aantrekkelijk maakt zijn de interactieve en meeslepende ervaringen die je kan creëren. Wanneer mensen meer betrokken zijn met je product, dan zijn ze vaker bereid om je product te kopen. Denk hierbij aan virtuele paskamers in een webshop.

Trend 4: Wees interactief met je publiek

De populariteit van livestreaming bevond zich al in een stroomversnelling en dit zal ook in 2024 een trend blijven. Met Facebook live, Instagram live en YouTube live kun je al livestreamen en kunnen bedrijven op een persoonlijkere manier communiceren met hun publiek. Overige mogelijkheden bij livestreaming zijn real-time feedback geven, Q&A-sessies, productlanceringen en toegang achter de schermen te geven.

Trend 5: Klantcontact via social messaging apps

De laatste trend die we in deze blog behandelen is dat social messaging apps een steeds grotere rol gaan spelen in het vergemakkelijken van transacties, het leveren van gepersonaliseerde berichten en het bieden van klantondersteuning. Denk hierbij aan apps als WhatsApp Business, Facebook Messenger, WeChat, Snapchat Chat en Instagram Direct Message. Deze apps zijn niet langer alleen bedoeld voor persoonlijke gesprekken. Ze hebben zich ontwikkeld tot krachtige marketingkanalen die je als bedrijf effectief kan benutten.


Zo, nu ben je weer iets meer op de hoogte van de trends in social media land. We begrijpen dat het wat veel is. Kan je wel wat ondersteuning gebruiken op het gebied van communicatie en sociale media? Dan ben je bij Ictoria aan het goede adres. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Bron informatie: https://sommetmedia.nl/blogs/social-media/social-media-trends-en-ontwikkelingen/

Share on social media:

Facebook
LinkedIn

Recente berichten

3 trends op het gebied van grafische vormgeving 

Grafische vormgeving trends komen en gaan. Het belangrijkste is dat...

Landelijke dag Beter op weg met de Banenafspraak 2024 (UWV)

Haar energie was voelbaar in de zaal. Nadia vertegenwoordigd niet...

Rollende impact over de grens

Als je “impact” zegt, zeg je Ictoria. Nadia van den...

Nieuwsbrief


Ga naar de inhoud