Verschillende soorten kanalen: owned, paid en earned media

Wanneer de contentstrategie staat, moet deze op een praktische wijze uitgevoerd worden met het opstellen van de middelenmix, een mix van kanalen en media.  

Content delen op de eigen website of op social media is wellicht de eerste stap, maar dit bereikt natuurlijk niet de maximale impact. Het is belangrijk om te achterhalen op welke verschillende kanalen je doelgroep actief is en welke content ze willen zien. Deze kanalen zijn onder te verdelen in drie categorieën: owned media, paid media en earned media. 

Owned media 

Bij owned media gaat het om de eigen kanalen, zoals eigen website, blog en social-mediakanalen, maar ook de nieuwsbrieven die per e-mail binnen de eigen database worden verspreid. De website kan prima dienen als basis voor promotie op andere kanalen, omdat dit in de meeste gevallen ook de eerste plek is waar nieuwe content wordt gepubliceerd. Met gebruik van social media zoals Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Snapchat kan de doelgroep gericht bereikt en verwezen worden naar de website. 

Bij owned media heb je de controle over de boodschap die je wilt overbrengen. Om de website beter vindbaar te maken voor de doelgroep is het belangrijk dat de website goed scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dit wordt SEO (search engine optimalisation) genoemd. Hoe relevanter de content is, des te hoger de website/pagina eindigt in de zoekresultaten van de zoekmachine. 

Paid media 

Vervolgens is er de categorie paid media, die externe kanalen de mogelijkheid bieden om door middel van betaalde advertentie een grote doelgroep te bereiken. Hierbij is de doelgroep op basis van kenmerken, zoals demografie, geografie, interesses en recent bezochte websites, te segmenteren en te targetten. Omdat je moet betalen voor het tonen van advertenties, is het van belang dat alleen de juiste doelgroep deze boodschap ziet. Behalve social advertising, het promoten van content op social media, kan dit ook met advertenties bij zoekmachines, namelijk SEA (search engine advertising) via Google Ads of Bing Ads. Hiermee geven de zoekmachines je de mogelijkheid om boven de organische zoekresultaten uit te komen met een advertentie van de organisatie die er vrijwel hetzelfde uitziet als een organisch resultaat. Google en Bing werken beide met een kwaliteitsscore, zodat alleen relevante advertenties worden weergegeven bij de zoekwoorden die worden gebruikt. Ook moet de website of landingspagina matchen met de zoekopdracht. 

Earned media 

Earned media vormen de krachtigste maar ook de moeilijkste van de drie categorieën. Zo ben je geheel afhankelijk van wat anderen over je organisatie zeggen en welke content zij delen. Enkele voorbeelden zijn het achterlaten van reviews, het verspreiden van virals en krantenberichten of tweets over (een bijzondere actie van) je bedrijf. Je hebt weinig invloed op de boodschap, maar het zorgt wel voor een hoge betrokkenheid bij het publiek. Het is dan ook van belang om te zorgen dat de content van je bedrijf kwalitatief goed en eenvoudig te delen is. Het inzetten van medewerkers kan hier bijdragen aan het vergroten van het bereik op bijvoorbeeld LinkedIn, omdat content gedeeld door ‘echte mensen’ vaker wordt gedeeld dan die van bedrijfspagina’s. Ook kan het waardevol zijn om relaties aan te gaan met influencers en gastbloggers die passen bij de branche. 

Comments are closed.

Skip to content